Mancarea nu te face spiritual, insa daca esti spiritual, obiceiurile culinare ti se vor schimba. Nu conteaza ce mananci. Poti sa fii vegetarian, insa de o cruzime extrema si violent; poti sa nu fii vegetarian, insa sa fii placut si iubitor. Ce mananci nu face aici diferenta.
In India, sunt comunitati care au fost dintotdeauna vegetariene. Jainistii au trait numai cu hrana vegetariana, multi brahmani au mancat numai mancare vegetariana, nu sunt violenti insa nu sunt nici spirituali. Jainistii sunt cea mai materialista comunitate din India, cea mai atrasa de posesiuni, de acumulare; de-asta au devenit si cei mai bogati. Ei sunt evreii Indiei.
O comunitate non-vegetariana din Occident nu este cu nimic diferita de aceste comunitati vegetariene din India – dimpotriva! Trebuie amintit un lucru foarte important: daca esti violent si vegetarian, atunci violenta ta va gasi alte cai pentru a se exprima. Este ceva natural, pentru ca daca mananci mancare non-vegetariana, acest lucru iti elibereaza violenta.
Asadar, daca cunoasteti vreun vanator, probabil ca ati realizat ca sunt cei mai iubitori oameni. Intreaga lor violenta este eliberata prin vanatoare; sunt foarte prietenosi, foarte iubitori. Dar un om de afaceri vegetarian nu va avea nici o cale pentru a-si elibera violenta, care devine o cautare pentru bogatie si putere; se concentreaza pe aceste doua lucruri.
Dar se intampla si invers – i s-a intamplat lui Mahavira. Mahavira Provenea dintr-o familie de razboinici, era un “kshatriya” , iar violenta era ceva obisnuit pentru el. Insa un efort de meditatie profund si o tacere de 12 ani l-au schimbat interior. Cand s-a schimbat esenta, s-a schimbat si expresia ; cand s-a schimbat interiorul, s-a schimbat si caracterul. Dar schimbarea caracterului nu a fost punctul de pornire, ci o consecinta. Asadar va spun: daca deveniti mai meditativi, veti deveni apoi si vegetarieni, de la sine. Nu trebuie sa va preocupe asta. Si daca aceasta se intampla, adica din meditatie sa vina preocuparea pentru hrana vegetariana, atunci e bine; ea nu trebuie sa vina prin minte. Dar daca iti spui, gandesti, iti argumentezi ca mancarea vegetariana e buna, ca te va ajuta spiritual, asta nu iti va fi de nici un folos. Imbracamintea ta, mancarea pe care o mananci, modul tau de viata, stilul personal – totul se va schimba. Dar schimbarea asta nu este o cauza; ea este in tine; tot restul vine dupa aceea.
Daca vei medita suficient de mult si de profund, iti va fi imposibil sa ranesti o fiinta pentru a-ti asigura hrana; va fi imposibil. Nu e o problema de argumentare, sau ca ar scrie undeva, sau ca ar spune cineva asta, nu e o problema de calcul, ca daca mananci mancare vegetariana vei deveni spiritual ; este ceva care se petrece de la sine. Nu este un truc, pur si simplu chiar devii spiritual. Pare atat de absurd! E atat de absurd sa omori pasari si animale, doar pentru mancare, incat vei renunta la asta automat. Felul in care te imbraci se va schimba; treptat, iti vor placea haine din ce in ce mai lejere. Cu cat mai relaxat vei fi interior – cu atat hainele iti vor fi mai lejere. In mod automat, spun ca nu va fi o decizie pe care o vei lua in sensul asta. Treptat, pe masura ce vei continua sa porti haine stramte, te vei simti inconfortabil, deoarece hainele stramte apartin unei minti tensionate, pe cand hainele lejere apartin unei minti relaxate.
Dar schimbarea interioara este primul lucru care se petrece; tot restul este o consecinta. Daca schimbi ordinea, vei pierde; apoi vei deveni dependent de mancare. Asa sunt oamenii acum.
Odata, a venit la mine un om. Era cocarjat, slab si palid, de parca ar fi putut sa moara in orice moment, si a spus: “Vreau sa traiesc numai cu apa.” De ce ? – “pentru ca,” a spus el, “orice altceva este un obstacol in calea spiritualitatii. Acum vreau sa traiesc numai cu apa.”
Omul acesta va muri. Au fost cativa oameni care au trait numai cu apa, insa lucrul asta a venit natural, nu a fost ceva “practicat”, experimentat. Ei au fost niste ciudati, niste accidente ; masinaria si chimia corpului lor lucreaza intr-un mod diferit. S-a intamplat, e adevarat – un om poate sa spravietuiasca cu apa, dar nimeni nu poate experimenta acest lucru. Un om poate sa supravietuiasca numai cu aer, dar nimeni nu poate doar sa Ť practice ť asta. Intr-o zi, poate ca stiinta va descoperi schimbarea chimica ce face posibil acest lucru, si atunci fiecare va putea. Stiinta iti poate schimba chimia organismului, si vei putea supravietui numai cu aer. Este posibil, insa lucrul asta nu poate fi “practicat”. Tot efortul e fara sens si toata suferinta – nenecesara. Cu toate astea, sunt si oameni care incearca lucruri de felul asta, insa asta nu se intamplat niciodata, daca depui effort.
A fost odata o femeie in Bengal – a trait 40 de ani fara mancare, insa lucrul asta pur si simplu s-a intamplat. Sotul ii murise si ea nu a putut manca timp de cateva zile – de tristete, de suparare, nu a putut manca. Si, dintr-o data, a realizat ca, daca nu manca, se simtea mai bine ca niciodata. Apoi si-a dat seama ca, in trecut, de cate ori manca se simtea rau, si dintr-odata a devenit mai sanatoasa decat fusese vreodata. Apoi a trait inca 40 de ani fara sa manance nimic ; aerul ii era singura hrana. Si au fost mai multe cazuri de acest gen.
A fost odata o femeie in Europa – a trait 30 de ani fara sa manance. A devenit o sfanta, deoarece crestinii au considerat asta un miracol. Au examinat-o cu toate instrumentele stiintifice sa vada ce se intamplase, insa nu au reusit sa descopere nimic; atunci a parut un miracol. Dar nu a fost miracol.
Yoga spune ca exista o posibilitate ca organismul sa se schimbe, chimia: organismului sa se modifice. Acum faci lucrul asta printr-un canal, printr-un intermediar. Nu poti “consuma” razele soarelui in mod direct, deoarece chimia organismului tau nu este intr-o stare care sa permita asta; mecanismul nu e facut pentru a absolrbi razele soarelui, in mod direct. Deci mai intai fructul absoarbe razele soarelui, iar mai apoi se transforma in vitamina C in fruct; apoi mananci fructul, iar apoi vitamina C ajunge in corpul tau. Fructul este doar un intermediar; el lucreaza ca un “agent” care absoarbe razele soarelui si apoi le da corpului tau. Tu le poti absorbi numai prin fruct, nu direct. Dar daca fructul le poate absorbi in mod direct, de ce n-ai putea si tu?
Asadar, intr-o buna zi va aparea o descoperire stiintifica, ce va arata ca anumite schimbari ale corpului te vor ajuta sa abrobi razele soarelui in mod direct. In momentul acela, fructele nu vor mai fi necesare. In viitor – si nu ma gandesc foarte departe, ci in urmatorii 50 de ani – stiinta va trebui sa descopere asta. Trebuie sa descopere asta, caci altfel omenirea va muri, pentru ca mancarea nu va mai fi suficienta. Controlul nasterilor nu va mai fi de ajutor, nimic nu va mai fi de ajutor; populatia creste si creste. Trebuie sa se gaseasca o modalitate prin care sa se renunte la mancare si absorbtia rezelor cosmice sa fie posibila. S-a intamplat in anumite cazuri, dar a fost o intamplare.. Daca i se poate intampla unui om, atunci i se poate intampla oricarui om – dar nu intamplator, ci ca o schimbare stiintifica.
Nu incercati insa astfel de lucruri, ele nu sunt spirituale. Chiar daca tu consumi razele de soare in mod direct, nu e nimic spiritual aici. Ce e spiritual? Crezi ca daca renunti la fruct, devii spiritual? Chiar daca traiesti numai cu apa, nu e nimic spiritual in asta.
Nu conteaza ce mananci; ceea ce ESTI este un fenomen cu totul diferit. Si cand asta se schimba, totul ce schimba. Insa schimbarea asta nu va veni din minte, ci din interiorul tau cel mai profund. Apoi lucrurile se vor schimba automat. Sexul va disparea, incetul cu incetul. Nu spun sa fii un brahmachari, un celibatar. Asta e o prostie, pentru ca daca te straduiesti sa devii celibatar, atunci mintea ta va deveni din ce in ce mai sexuala si astfel va fi urata si murdara; te vei gandi numai la sex. Nu e bine asa ; vei innebuni. Freud spune ca 90% dintre oameni innebunesc pentru ca si-au reprimat sexualitatea.
Eu nu spun sa-ti schimbi obiceiurile sexuale sau pe cele alimentare; eu iti spun sa te schimbi pe tine, si apoi toate celelalte lucruri se vor schimba. De ce e nevoie de atata sex? – pentru ca esti tensionat, iar sexul devine un mod de detensionare. Tensiunile tale sunt eliberate prin sex – te simti relaxat, poti sa dormi. Daca il reprimi, vei ramane tensionat. Daca reprimi sexul – singura eliberare, singura posibilitate de eliberare – ce se va intampla? Vei innebuni. Unde iti vei elibera atunci tensiunile?
Consumi mancare; mancarea e ceruta de organism, iar acesta respinge numai lucrurile care nu ii sunt necesare. Orice mananci, este, intr- un fel, cerut de organism. Daca mananci hrana de origine animala, daca mananci mancare non-vegetariana, mintea ta, corpul tau, tu cu totul esti violent. Si e nevoie de asta. Nu schimba nimic, pentru ca altfel violenta ta va trebui sa isi gaseasca alt canal.
Schimba-te si hrana ta se va schimba, modul in care te imbraci se va schimba, activitatea ta sexuala se va schimba. Insa schimbarea trebuie sa vina din interior, nu de la periferie. Si toata “turbulenta” este la periferie; in adancuri nu este agitatie. Esti ca marea; du-te si priveste marea. Toata agitatia, tot zgomotul valurilor sunt doar la suprafata; pe masura ce cobori in adancuri, este din ce in ce mai mult calm. In adancul cel mai adanc al marii, nu e agitatie, nu este nici macar un singur val.
Mai intai, du-te adanc in marea ta, pentru a obtine o cristalizare calma, pentru a ajunge la punctul unde nu ajunge nici o tulburare. Ramai acolo. De acolo vin toate schimbarile, toate transformarile. Odata ce ai ajuns acolo, ai devenit maestru. Acum tot ce nu este necesar poate fi aruncat, fara nici un fel de lupta sau straduinta.
Ori de cate ori renunti la ceva prin lupta, de fapt, nu renunti. Poti sa renunti la fumat prin lupta, si apoi vei incepe sa faci altceva in loc, pentru a inlocui fumatul. Poti sa incepi sa mesteci guma, e acelasi lucru, nu e nici o diferenta. Asta inseamna ca ai nevoie sa faci ceva cu gura – fumat, mestecat, orice. Cand gura ta lucreaza, te simti bine, pentru ca tensiunile din gura sunt eliberate. Asadar, de cate ori un om se simte tensionat, incepe sa fumeze. De ce oare prin fumat sau mestecat guma sau tutun se elibereaza tensiunile?
Uita-te la un copil mic. De cate ori se simte tensionat, isi baga mainile in gura, va incepe sa-si “mestece” mana. Asta este un substitut pentru fumat. Si de ce se simte bine cu degetul in gura? De ce copilul se simte bine si adoarme? Asta este strategia majoritatii copiilor: ori de cate ori nu au somn, isi baga degetul in gura, se simt bine si adorm. De ce? Pentru ca degetul devine un substitut al sanului mamei. Mancarea este relaxanta. Nu poti sa mergi la culcare cu stomacul gol, e greu sa adormi asa. Cand stomacul este plin, te simti somnoros, corpul are nevoie de odihna. Asadar, de cate ori copilul ia sanul mamei in gura, laptele curge, are caldura si iubire. Copilul este relaxat, nu se mai ingrijoreaza de nimic; tensiunile s-au relaxat. Degetul este doar un inlocuitor al sanului; nu ii da lapte, este un inlocuitor fals, insa ofera o senzatie asemanatoare.
Cand copilul creste, daca isi suge degetul in public vei crede ca e prostut, asa ca ia o tigara. Sa fumezi o tigara nu e o prostie, e un lucru acceptat. Este un inlocuitor al degetului, insa mult mai daunatoare. Mai bine iti fumezi degetul! Fumeaza-l; nu e daunator, e mai bine. Nu e nici un rau, insa atunci oamenii vor crede ca esti copilaros, juvenil; oamenii vor crede ca esti prost. Ce faci? Insa exista o nevoie care trebuie satisfacuta prin ceva.
In tarile in care hranirea copiilor la san este oprita, se va fuma mai mult. De-asta in Occident se fumeaza mai mult decat in Orient – pentru ca nici o mama nu e pregatita sa dea san copilului. In Occident, incidenta fumatului e din ce in ce mai mare; chiar si copiii fumeaza.
Am auzit odata o mama spunandu-i copilului ei: “Nu vreau sa aflu de la vecini ca ai inceput sa fumezi. Fii sincer si, atunci cand te vei apuca de fumat, te rog sa-mi spui.”
Copilul raspunde: “Fii fara grija, mama, deja m-am lasat. De 1 an de zile m-am lasat de fumat. E deja un an, asa ca nu-ti face griji.”
Copiii fumeaza si mamele nu stiu, iar asta se intampla pentru ca hranitul copiilor la san s-a oprit. In toate societatile primitive, un copil de 7, 8, 9 ani va continua sa suga. E o satisfactie foarte mare, si fumatul nu va mai fi necesar. De aceea, in societatile primitive, barbatii nu sunt asa de interesati de sanii femeilor. Au avut destul – nu mai e nevoie! Femeile merg fara sa-si mai acopere sanii; nu se pune problema ca cineva sa le atace. Nu se uita nimenii la sanii lor.
Daca ai fi primit san timp de 10 ani la rand, te-ai fi saturat si te-ai fi plictisit; ai spune: “Gata, stop!” Dar fiecare copil a incetat sa mai primeasca san inainte de vreme, si asta a lasat o rana. Asa incat, toate tarile civilizate sunt obsedate de sani.. Chiar si un batran pe moarte este obsedat de sani, cauta sani. Asta pare o nebunie – si chiar este. Dar cauza principala este aici: copiii trebuie sa primeasca san; altfel, vor ramane dependenti de asta, toata viata vor cauta sanul. Nu te poti lasa brusc de fumat, pentru ca fumatul e legat de multe alte lucruri si are si alte implicatii. Esti tensionat si, daca renunti la fumat, vei incepe sa faci altceva si acel altceva poate fi chiar mai daunator.
Nu fugi de probleme, rezolva-le ! Problema este nu daca sa fumezi sau sa nu fumezi, ci ca esti tensionat, deci scopul ar trebui sa fie sa te detensionezi . Mediteaza. Relaxeaza-ti tensiunile si nu te preocupa de nimic. Ingaduie-i catharsis-ului sa se intample. Cand nu esti tensionat, lucrurile astea vor deveni absurde, prostesti si vor disparea. Ceea ce mananci se va schimba, modul tau de viata se va schimba.
Dar eu insist asupra ta. Caracterul e secundar, comportamentul e secundar; sinele tau estential este principal. Nu acorda prea multa atentie lucrurilor pe care le faci, acorda multa atentie la ceea ce esti. Fiinta ta trebuie sa devina centrul preocuparilor, iar actiunea va veni de la sine. Cand fiinta se schimba, actiunea o va urma.
Osho.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu